Zoë Buckman Explores Not Only Beauty but Strength of Ladies

นวมชกมวยสีพาสเทลกับสมดุลยภาพระหว่างความแกร่งและความเปราะบาง
บทความ: นริศรา เพียรวิมังสา

[ English ]

ตั้งแต่ทศวรรษที่ 1970 เป็นต้นมาศิลปินหญิงหลายคนใช้งานเย็บปักถักร้อยเป็นเครื่องมือในการทำงานศิลปะเพื่อเรียกร้องพื้นที่ที่ถูกครอบครองโดยศิลปินชายมายาวนาน พวกเธอแย่งชิงพื้นที่ของสีน้ำมันและประติมากรรมที่สร้างจากวัสดุอันแข็งแกร่งอย่างหินอ่อนและบรอนซ์ (ซึ่งมีคุณลักษณะของเพศชาย) ด้วยวัสดุที่มีความบางเบาและอ่อนนุ่มแทน ไม่ว่าจะเป็นการปักภาพพร้อมข้อความลงบนข้าวของเครื่องใช้ต่างๆ ที่เป็นผ้า หรือการสร้างประติมากรรมแบบซอฟท์สคัลป์เจอร์

โซอี้ บัคแมน (ภาพ: www.zoebuckman.com)

โซอี้ บัคแมนเกิดในปี ค.ศ. 1985 ที่ลอนดอน ปัจจุบันทำงานและอาศัยอยู่ในนิวยอร์คกับลูกสาววัย 8 ขวบ เธอสร้างผลงานศิลปะด้วยวิธีการที่หลากหลาย และเป็นที่รู้จักจากผลงานประติมากรรม ศิลปะจัดวางและภาพถ่าย นอกจากนั้นเธอยังเป็นนักเคลื่อนไหวเพื่อเรียกร้องสิทธิความเท่าเทียมทางเพศ รวมถึงต่อต้านความรุนแรงที่เกิดขึ้นกับเด็กและผู้หญิงอีกด้วย

ผลงานชื่อ According To Grandma ของโซอี้ บัคแมนจากปี ค.ศ. 2019 ประกอบด้วยนวม 12 อัน (ภาพ: โซอี้ บัคแมนและ Fort Gansevoort)

“Heavy Rag” เป็นนิทรรศการเดี่ยวครั้งล่าสุดของเธอซึ่งจัดขึ้นที่แกลเลอรี Fort Gansevoort เมื่อปลายปีที่แล้ว เป็นผลงานที่พัฒนาต่อเนื่องจากซีรีส์ “Let Her Rave” ซึ่งได้รับแรงบันดาลใจจากบทกวีชื่อ Ode on Melancholy เขียนโดยจอห์น คีทส์ ซึ่งบรรยายถึงการรับมือกับความเศร้าด้วยการยอมรับและมองหาด้านที่งดงามของมันแทน ทำให้บัคแมนย้อนกลับไปสำรวจภาพลักษณ์แบบเหมารวมที่สังคมมีต่อผู้หญิงซึ่งสร้างความกดดันและความตึงเครียดให้พวกเธอในการแบกรับภาระแห่งภาพลักษณ์นั้นไว้ เพราะแท้จริงแล้วผู้หญิงไม่ได้มีเพียงความงดงามและอ่อนหวาน แต่ทว่าพวกเธอพร้อมที่จะต่อสู้เพื่อปกป้องตัวเองด้วยเช่นกัน

ผลงานชื่อ Tight Rooted จากปี ค.ศ. 2019 ประกอบด้วยนวม 15 อัน ผ้าปูเตียงวินเทจและโซ่ (ภาพ: โซอี้ บัคแมนและ Fort Gansevoort)

บัคแมนผูกพันกับการชกมวยเพราะกีฬาชนิดนี้ช่วยให้เธอผ่อนคลาย เหมือนการพาตัวเองออกจากความวุ่นวายในชีวิตชั่วคราว ในตอนแรกเธอใช้ผ้าไหมและลูกไม้จากชุดแต่งงานมาเย็บตกแต่งเพื่อปิดผิวด้านนอกที่เป็นหนังของนวมชกมวย แล้วนำนวมเหล่านั้นมาผูกรวมกันตรงปลายโซ่โลหะที่แขวนลงมาจากเพดาน ต่อมาเธอเปลี่ยนเป็นผ้าจากเสื้อผ้าและของใช้ในบ้านทั้งของเธอเองและจากเพื่อนๆ นวมชกมวยถูกใช้เป็นสัญลักษณ์แทนความแข็งแกร่งแบบผู้ชายที่ซ่อนความสวยงามอ่อนหวานในแบบผู้หญิง ชมผลงานของเธอเพิ่มเติมได้ที่ http://www.fortgansevoort.com และ www.zoebuckman.com

บทความที่เกี่ยวข้อง: “The Lives of Artists” by The Hour Glass


“Heavy Rag” at Fort Gansevoort marked Buckman’s latest solo exhibition.

Words: Narissara Pianwimungsa

Since the 1970s, several female artists have been using stitching and embroidery as tools for their artwork. With these fragile materials and the so-called soft sculpture format, they reclaimed some space and attention from the male-dominated art world. The latter typically features oil paintings and sculptures made of solid substances like marble and bronze, which are masculine by nature.

Born in London in 1985, Zoë Buckman currently lives in New York with her 8-year-old daughter. She is a multidisciplinary artist known for her sculptures, installations and photographs. She is also an activist in the area of gender equality, and campaigns against violence towards children and women.

Towards the end of last year, “Heavy Rag” at Fort Gansevoort marked Buckman’s latest solo exhibition. It reflected a continuation of the “Let Her Rave” series, which was inspired by Ode on Melancholy by John Keats. The poem describes how one handles sorrow by embracing it and searching for the beauty within. It prompted Buckman to explore the stereotypes society has towards women and the stress they have to endure while trying to maintain certain images. The truth is that women are not all about beauty and grace – they harbour strength and are ready to defend themselves as well.

Buckman enjoys boxing as the sport helps her relax by removing herself, for a moment, from the hustle and bustle of life. Initially, she stitched silk and lace from a wedding dress to cover the leather shell of boxing gloves, which were then hung together at the end of a metallic chain fixed on the ceiling. Boxing gloves symbolise manly strength. Here, though, that tenacity is hidden beneath feminine decorum. Later, Buckman switched to clothes and other household items belonging to herself and her friends. See more of her work at http://www.fortgansevoort.com and www.zoebuckman.com.

Installation view of “Heavy Rag” in 2019 (Photo: Zoë Buckman and Fort Gansevoort)

See also: “The Lives of Artists” by The Hour Glass

Author profile
Narissara Pianwimungsa

An artist and a writer, Narissara was awarded the 15th Silpa Bhirasri Creativity Grant by Silpakorn University in 2015. Her work is focused on contemporary art and culture, art history and literature. Narissara is spending the second half of 2019 as artist-in-residence in Japan and France.