The Beauty of Overlapping Time and Space at Animitas II

สุนทรียศาสตร์บนความทับซ้อนของเวลาและสถานที่
บทความ: นริศรา เพียรวิมังสา ภาพ: Fondation Louis Vuitton

[ English ]

ถนนโอโมเตะซันโดคือแหล่งแฟชั่นสุดล้ำใจกลางเมืองโตเกียวที่สองฝั่งเรียงรายด้วยอาคารหรูดีไซน์เฉียบของแฟชั่นเฮ้าส์ชั้นนำจากทั่วโลก รวมถึง Louis Vuitton Tokyo ความล้ำของอาคารนี้อยู่บนยอดตึกชั้น 7 ซึ่งเป็นห้องกระจกโล่งกว้างและมีเพดานสูงกว่า 8 เมตร เผยให้เห็นทิวทัศน์ของเมืองแบบพาโนรามาและเป็นห้องแสดงงานศิลปะร่วมสมัย Espace Louis Vuitton มาตั้งแต่ปี ค.ศ. 2011 ภายใต้แนวคิด “Hors-les-murs” ว่าด้วยการขยายพรมแดนของศิลปะออกจากพิพิธภัณฑ์ โดยจัดแสดงผลงานจากศิลปินชื่อดังที่คัดสรรโดย Fondation Louis Vuitton แห่งปารีส เพื่อให้เป็นพื้นที่ใหม่ที่อยู่เหนือความคาดหมายในการแลกเปลี่ยนและสัมผัสแนวคิด ปรัชญาและสุนทรียศาสตร์ระหว่างผู้ชมท้องถิ่นกับศิลปินนานาชาติผ่านผลงานศิลปะร่วมสมัย

Animitas (La forêt des murmures) (Photo: Jérémie Souteyrat / Louis Vuitton)
Animitas (La forêt des murmures) (Photo: Jérémie Souteyrat / Louis Vuitton)

Animitas II โดยศิลปินชาวฝรั่งเศส คริสติยอง โบลทันสกี้ที่เปิดให้ชมอยู่ในขณะนี้เป็นผลงานสองชิ้นสุดท้ายในซีรีส์ Animitas อันเป็นโปรเจ็กต์ผลงานติดตั้งนอกสถานที่ขนาดใหญ่ ซึ่งศิลปินมีความมุ่งมั่นในการนำเสนอต่อผู้ชมมาตั้งแต่ปี ค.ศ. 2014 การติดตั้งครั้งแรกเริ่มต้นที่ทะเลทรายอาตากามาในประเทศชิลี ซึ่งได้ชื่อว่าเป็นสถานที่แห้งแล้งที่สุดของโลกและเคยเป็นสุสานของนักโทษในอดีต แต่ขณะเดียวกันก็เป็นสถานที่สำหรับดูดาวยอดนิยมแห่งหนึ่ง ตัวผลงานประกอบด้วยเสาขนาดเล็กจำนวน 800 ต้น ปลายเสาถูกผูกด้วยระฆังใบเล็กแบบญี่ปุ่น และใต้ระฆังร้อยแผ่นพลาสติกใสเอาไว้เพื่อช่วยให้เกิดเสียงเวลาลมพัดและสะท้อนกับแสงแดดระยิบระยับเหมือนดวงดาวในตอนกลางวัน เสาแต่ละต้นถูกวางในตำแหน่งของดวงดาวตามเวลาเกิดของศิลปินคือวันที่ 6 กันยายน ค.ศ.1944

โบลทันสกี้ได้รับการยกย่องให้เป็นศิลปินผู้ทรงอิทธิพลที่สุดคนหนึ่งในประวัติศาสตร์ศิลปะร่วมสมัย ผลงานส่วนใหญ่ของเขาเกี่ยวข้องกับความทรงจำที่จางหาย ความตาย และกาลเวลาที่ล่วงเลย เขาเรียกเสียงใสกังวานที่ได้ยินแล้วเกิดความสงบเย็นในจิตใจจากระฆังใบเล็กๆ จำนวนมากในงานของเขาว่า “ดนตรีแห่งจิตวิญญาณ” เขาผสมผสานความเชื่อของชาวชิลีกับชาวญี่ปุ่นเข้าด้วยกัน โดยคำว่า Animitas ซึ่งมาจากชื่อเรียกแท่นบูชาขนาดเล็กที่ถูกวางไว้ข้างทางในประเทศชิลีเพื่อแสดงความอาลัยต่อผู้ล่วงลับจากอุบัติเหตุบนถนน กับความเชื่อของชาวญี่ปุ่นที่แขวนระฆังใบเล็กไว้หน้าบ้านเพื่อขอพร

Animitas (Mères mortes) (Photo: Jérémie Souteyrat / Louis Vuitton)
Animitas (Mères mortes) (Photo: Jérémie Souteyrat / Louis Vuitton)

เมื่อติดตั้งผลงานเสร็จเขาจะบันทึกเป็นวิดีโอแล้วฉายลงบนจอมอนิเตอร์ในห้องแสดงงาน หลังจากที่ชิลีแล้วเขายังติดตั้งงานในรูปแบบเดียวกันนี้ตามสถานที่อันห่างไกลหรือมีเรื่องราวสำคัญทางประวัติศาสตร์อย่างต่อเนื่อง จนนำมาสู่สองบทสุดท้ายในปีนี้ ประกอบด้วย Animitas (La forêt des murmures) ติดตั้งและถ่ายทำจากเกาะทาชิมะประเทศญี่ปุ่น และ Animitas (Mères mortes) ใกล้ทะเลเดดซี ประเทศอิสราเอล วิดีโอจากทั้งสองแห่งเป็นการถ่ายทำแบบซิงเกิลช็อตจากเช้าจนค่ำ แล้วฉายลงบนจอมอนิเตอร์ขนาดใหญ่ที่ตั้งอยู่สองฝั่งของห้องแสดงงาน บนพื้นปูด้วยหญ้าแห้งและพุ่มไม้เล็กๆ ที่ขึ้นตามริมถนนซึ่งจะค่อยๆ แห้งลงไปตามเวลา มีทางเดินและที่นั่งกั้นกลางระหว่างผลงานทั้งสองชิ้น เราจะได้เห็นและได้ยินสรรพสิ่งจากทุกทิศทาง ทั้งเสียงระฆังอันสงบเยือกเย็นและสารพัดเสียงจากป่าไม้ โดยเบื้องหลังจอมอนิเตอร์เป็นทิวทัศน์ของเมืองใหญ่ที่ทับซ้อนและยอกย้อนกันอย่างน่าประทับใจ

คริสติยอง โบลทันสกี้ (Photo: Jérémie Souteyrat / Louis Vuitton)

Christian Boltanski– Animitas II เปิดให้ชมถึงวันที่ 17 พฤศจิกายนนี้ ข้อมูลเพิ่มเติมที่ http://www.espacelouisvuittontokyo.com/en/


Animitas II by Christian Boltanski is viewable at Tokyo’s Espace Louis Vuitton until 17 November only.

Words: Narissara Pianwimungsa Photo: Fondation Louis Vuitton

Tokyo’s Omotesando Avenue is a brilliant landmark of fashion. The sharply designed buildings on its two sides are occupied by leading fashion houses from around the world. One of those buildings is Louis Vuitton Tokyo – the 7-storey building features a vast glass-paned room at the top.

Known as Espace Louis Vuitton, this venue with 8-metre-high ceiling affords a panoramic view of the city. It has been used to display contemporary art since 2011 under the “Hors-les-murs” concept where efforts are made to expand the boundary of art beyond the walls of museums. The resulting space offers an unexpected level of conceptual, philosophical and aesthetic exchange between local audience and international artists, through their contemporary art work.

Creations of top artists are curated by Fondation Louis Vuitton in Paris. Presently, the show is Animitas II by French artist Christian Boltanski. It comprises last two pieces of work in the Animitas series of large scale, on-site installations. Animitas began in 2014 with the first installation in the Atacama Desert in Chile. It is a driest place on earth and a graveyard of prisoners in the old days, and yet it is hugely popular as a star-gazing spot.

Boltanski’s work there comprised 800 small poles with a small Japanese bell tied to them. The poles were arranged in the same position as the stars on the day the artist was born: 6 September 1944. A clear plastic sheet is hung underneath the bells to generate ringing sounds with the motion of the breeze. These plastic sheets also reflect light, creating the effect of glittering stars during the daytime.

Boltanski is regarded as one of the most influential artists in the history of contemporary art. The majority of his works are about fading memories, death and time past. He refers to the clear, resounding rings from the small bells in his work as “music of the souls”. Here, Chilean and Japanese beliefs are merged. Animitas is the word for a small shrine placed on the side of the road in Chile as a memorial for victims of road accidents. Meanwhile, the small bells hung in front of a house are a Japanese belief to ask for blessings.

The installation, once complete, is documented in the form of a video to be projected on a monitor in the display room. After Chile, Boltanski consistently brought this installation to several locations which are either remote or historically significant. The last two chapters this year are Animitas (La forêt des murmures) on Teshima Island of Japan and Animitas (Mères mortes) near the Dead Sea in Israel. The videos from both locations were a single-shot shoot from morning till evening. They are projected on large monitors on the two sides of the venue whose floor is covered by dried grass and small brushes like on the roadside which turns yellow with time. An aisle and some benches separate the two pieces of work apart. We can see and hear everything from all directions, including the cool rings of the bells and the various sounds of the woods. The metropolitan scene behind the monitors provides an impressive sense of overlap and paradox.

Christian Boltanski– Animitas II is viewable until 17 November. For more information, please visit http://www.espacelouisvuittontokyo.com/en/

Author profile
Narissara Pianwimungsa

An artist and a writer, Narissara was awarded the 15th Silpa Bhirasri Creativity Grant by Silpakorn University in 2015. Her work is focused on contemporary art and culture, art history and literature. Narissara is spending the second half of 2019 as artist-in-residence in Japan and France.