Shiota Chiharu’s 25-Year Career Captured in “The Soul Trembles” Exhibition

แรงสั่นสะเทือนของบทสนทนาอันไร้เสียงของชิโอตะ ชิฮารุ
บทความ: นริศรา เพียรวิมังสา ภาพ: Mori Art Museum

[ English ]

“ความรู้สึกที่ไม่มีชื่อเรียก” ของชิโอตะ ชิฮารุเข้าจู่โจมผู้ชมทันทีที่ก้าวสู่ Mori Art Museum ด้วยผลงานติดตั้งที่ทิ้งตัวลงจากเพดานสูง 11 เมตร “Where Are We Going?” ประกอบด้วยโครงสร้างรูปเรือ 65 ลำที่ต้องใช้ไหมสีดำนับพันเส้นเพื่อพยุงน้ำหนัก ผลงานนี้เป็น 1 ใน 6 ศิลปะจัดวางชิ้นสำคัญที่นิทรรศการ The Soul Trembles รวบรวมไว้โดยนับเป็นนิทรรศการที่ใช้พื้นที่ในการแสดงมากที่สุด นอกจากนี้ยังมีผลงานชิ้นสำคัญอื่นๆ ตลอด 25 ปีในทำงานของศิลปินก่อนจะพัฒนาสู่ผลงานปัจจุบัน ทั้งประติมากรรม วิดีโอบันทึกการแสดงเพอร์ฟอร์แมนซ์ งานจิตรกรรม งานวาดเส้นและภาพถ่ายจำนวนมากที่สุดเท่าที่เคยมีมา

Artist Name: Shiota Chiharu / Title of the work: Where Are We Going? / Year produced: 2017/2019 / Material: White wool, wire, rope / Installation view: Shiota Chiharu: The Soul Trembles, Mori Art Museum, Tokyo, 2019 / Courtesy: Galerie Templon, Paris/Brussels / Photo: Kioku Keizo

ชิโอตะ ชิฮารุเกิดในปี ค.ศ. 1972 ที่โอซากะ เธอเรียนจิตรกรรมที่มหาวิทยาลัยในเกียวโต แต่เมื่องานจิตรกรรมไม่อาจโต้ตอบกับความรู้สึกของเธอได้ ชิโอตะก็หาสิ่งอื่นมาทดแทน ตั้งแต่นำของใช้ในชีวิตประจำวันที่ได้จากตลาดมือสองมาสร้างเป็นผลงาน เช่น กระเป๋าเดินทาง เปียโนและกรอบหน้าต่าง ของใช้เหล่านี้เคยมีเจ้าของเดิมมาก่อนแต่เขาเหล่านั้นล้วนเป็นผู้นิรนามไม่อาจรู้จักได้ นำไปสู่ภาวะที่เธอเรียกว่า “การดำรงอยู่โดยไม่ปรากฏกาย” หรือแม้แต่การใช้ร่างกายของตัวเองท้าทายข้อจำกัดทางกายภาพเพื่อสื่อสารกับผู้ชมในงานเพอร์ฟอร์แมนซ์ จนถึงศิลปะจัดวางที่ประกอบด้วยไหมจำนวนมหาศาลโยงใยไปทั่วห้อง เมื่อรวมกับความลุ่มลึกในการสำรวจชีวิตและความสัมพันธ์ระหว่างผู้คนทำให้ผลงานของเธอโดดเด่นและสร้างชื่อเสียงไปทั่วโลก เธอพูดเสมอว่าไหมก็เหมือนความสัมพันธ์ บางครั้งถูกถักทอเข้าด้วยกันอย่างกลมกลืนแต่บางครั้งก็พันกันยุ่งเหยิง และหากถูกขึงจนตึงก็พร้อมจะขาด

Artist Name: Shiota Chiharu / Title of the work: Accumulation – Searching for the Destination / Year produced: 2014/2019 / Material: Suitcase, motor and red rope / Dimensions variable / Courtesy: Galerie Templon, Paris/Brussels / Installation view: Shiota Chiharu: The Soul Trembles, Mori Art Museum, Tokyo, 2019 / Photo: Kioku Keizo / Photo courtesy: Mori Art Museum, Tokyo

“เส้นต่างๆ ที่ฉันสร้างขึ้นจากไหมก็เหมือนฝีแปรงในงานจิตรกรรม แทนที่จะใช้พู่กันกับแคนวาส ฉันใช้ไหมกับพื้นที่ในอากาศแทน” ชิโอตะเริ่มใช้ไหมตั้งแต่ปี ค.ศ. 1994 ขณะเป็นนักศึกษาแลกเปลี่ยนที่ประเทศออสเตรเลีย ก่อนจะไปศึกษาต่อในประเทศเยอรมนีและอาศัยที่เบอร์ลินจนถึงปัจจุบัน เธอได้รับเลือกให้เป็นตัวแทนของประเทศญี่ปุ่นในเทศกาลศิลปะ Venice Biennale ครั้งที่ 56 ในปี ค.ศ. 2015 ผลงานในครั้งนั้นสร้างความประทับใจให้ผู้ชมจนเป็นกระแสในโลกอินเตอร์เน็ตและพัฒนามาเป็นผลงานชื่อ Uncertain Journey บนชั้น 53 ใจกลางเมืองโตเกียวขณะนี้ ที่ซึ่งเส้นไหมสีแดงสดยาวถึง 280 กิโลเมตรพุ่งขึ้นจากโครงเหล็กรูปเรือแล้วแผ่ขยายสู่เบื้องบนกลายเป็นก้อนเมฆอันยุ่งเหยิง บางครั้งดูเหมือนเป็นเส้นเลือดที่หล่อเลี้ยงและโอบอุ้มอวัยวะต่างๆ ไว้ด้วยกัน

Artist Name: Shiota Chiharu / Title of the work: Uncertain Journey / Year produced: 2016/2019 / Material: Metal frame, red wool / Dimensions variable / Courtesy: Blain | Southern, London/Berlin/New York / Installation view: Shiota Chiharu: The Soul Trembles, Mori Art Museum, Tokyo, 2019 / Photo: Sunhi Mang / Photo courtesy: Mori Art Museum, Tokyo

ความทรงจำ ความสูญเสีย ความรู้สึกแปลกแยกและความเหนื่อยล้าจากการเดินทางอันไม่รู้จบคือบรรยากาศที่อบอวลอยู่ในนิทรรศการครั้งนี้ซึ่งถูกจัดขึ้นหลังชิโอตะเข้ารับการรักษาโรคมะเร็งครั้งที่สองด้วยการผ่าตัดและทำคีโมในปี ค.ศ. 2017 สำหรับเธอแล้วอาจเหมือนการได้ย้อนกลับไปพูดคุยกับตัวเองในแต่ละช่วงวัยอีกครั้งถึงความหมายของการดำรงอยู่และพรมแดนอันบางเฉียบระหว่างชีวิตและความตาย ซึ่งผู้ชมอาจได้ยินบทสนทนานั้นภายใต้ความเงียบงัน …

นิทรรศการ The Soul Trembles เปิดให้ชมถึงวันที่ 27 ตุลาคม ที่ Mori Art Museum ชั้น 52-53 อาคาร Roppongi Hills Mori Tower บัตรเข้าชมสำหรับผู้ใหญ่ 1,800 เยน รายละเอียดเพิ่มเติมที่ https://www.mori.art.museum/en/

Artist Name: Shiota Chiharu / Title of the work: Connecting Small Memories / Year produced: 2019 / Material: Mixed media / Dimensions variable / Installation view: Shiota Chiharu: The Soul Trembles, Mori Art Museum, Tokyo, 2019 / Photo: Sunhi Mang / Photo courtesy: Mori Art Museum, Tokyo

Experience the vibration of silent conversations at Mori Art Museum.

Words: Narissara Pianwimungsa Photo: Mori Art Museum

The “nameless emotion” of Shiota Chiharu strikes us as we walk into the Mori Art Museum. Dropping 11 metres from the ceiling, the first piece is Where Are We Going, consisting of 65-boat-shaped forms, suspended in the air by thousands of black silk threads. This is one of the six installation art pieces from The Soul Trembles exhibition that features important works of Shiota Chiharu collected over 25-years to the present day. The exhibition includes sculptures, video recordings, drawings, and photography – the largest and most comprehensive collection of the artist ever curated.

Shiota Chiharu was born in 1972 in Osaka. She studied painting at Kyoto Seika University, but when painting could not translate her feelings, she sought new mediums. Since then, the Japanese artist has used objects from everyday life, salvaged from second-hand markets such as luggage, pianos, and window frames. Although the objects previously had owners, those people were now anonymous and unknown, leading to the condition Chiharu called “presence in absence.” Chiharu has also worked with her own body, pushing physical limitations to communicate with her audience in performances.

Today, she is best known for her grand art installations that use countless strands of silk woven throughout a space. With its introspective look into the exploration of life and the relationships between people, her work has stood out and built a strong international following. She once said that the strands are like a relationship; they are woven together harmoniously, sometimes in tangles and if stretched too tight, they may snap.

“The lines I create with yarn are like brushstrokes in a painting. Instead of using a brush and canvas, I work with yarn in the space,” says Shiota. She began using silk in 1994 as an exchange student in Australia before continuing her studies in Germany. She has been based in Berlin ever since. In 2015, Shiota was selected to represent Japan at the 56th Venice Biennale Arte. The piece created for Biennale was of great success and would go on to become part of her Uncertain Journey installation at the 53rd floor of the Mori Art Museum. This piece features bright red silk threads, stretching up to 280 kilometres that tangle along boat-shaped frames to form a complex cloud. At times, the red lines seem as if they were nourishing blood vessels that bring life to all they wrap around.

Memories, the loss of feeling, alienation, and endless fatigue are woven in the atmosphere that fills this exhibition. The show was held after Shiota had undergone a second cancer treatment that included surgery and chemotherapy in 2017. For the artist, this collection may seem like a conversation to her younger self on the meaning of existence and the thin border between life and death. The audience may hear this conversation as well, if they listen close enough in silence …

The Soul Trembles exhibition is open now until 27 October at the Mori Art Museum, floors 52-53, Roppongi Hills Mori Tower. Admission is 1,800 yen for adults. For more details, please visit https://www.mori.art.museum/en/

Shiota Chiharu (Artist) / Photo: Sunhi Mang

Author profile
Narissara Pianwimungsa

An artist and a writer, Narissara was awarded the 15th Silpa Bhirasri Creativity Grant by Silpakorn University in 2015. Her work is focused on contemporary art and culture, art history and literature. Narissara is spending the second half of 2019 as artist-in-residence in Japan and France.