Peter Lindbergh’s Legacy in Photographs and Photography

ภาพถ่ายความงามในรูปแบบที่เป็นธรรมชาติและไม่เสริมแต่งของช่างภาพผู้ล่วงลับ
บทความ: โจนาธาน โฮ

[ English ]

ปีเตอร์ ลินด์เบิร์กจากเราไปแล้วในวัย 74 ปี แต่เขาทิ้งมรดกอันงดงามไว้ให้เราในรูปของวิสัยทัศน์และภาพของโลกที่ปราศจากเมคอัพหรือ Photoshop และในรูปของภาพถ่ายขาวดำดิบๆ ที่มีอิทธิพลต่อวัฒนธรรมแห่งการถ่ายภาพอยู่เป็นเวลาอย่างน้อยหนึ่งทศวรรษ

แนวภาพและสุนทรียศาสตร์ในผลงานของเขานั้นไม่ถูกจำกัดอยู่แค่เพียงแวดวงใดเป็นการจำเพาะ แต่เขาเป็นที่รู้จักอย่างแพร่หลายที่สุดในฐานะผู้บุกเบิกยุคซูเปอร์โมเดลโดยการช่วยแจ้งเกิดให้กับดาวเด่นอย่างนาโอมิ แคมป์เบล, ลินดา เอวานเจลิสตา, ทัทจานา พาติสส์, คริสตี้ เทอร์ลิงตัน และ ซินดี้ ครอว์ฟอร์ด เมื่อครั้งที่เขาถ่ายภาพนางแบบเหล่านี้ลงเป็นปกเดือนมกราคม ค.ศ. 1990 ของนิตยสาร Vogue ฉบับประเทศอังกฤษ

หนึ่งในภาพดังของลินด์เบิร์กที่มีเหล่าซูเปอร์โมเดลรุ่นแรกของโลกอยู่

ซูซี่ เมนเกสเคยบรรยายไว้ว่าภาพแนวสมจริงอย่างสุดโต่งของลินด์เบิร์กนั้นทำให้คนดูเป็นคนจริงๆ อย่างที่ไม่มีการปรุงแต่ง ในความหมายของเธอก็คือว่าภาพแนวลินด์เบิร์กนั้นลดทอนบรรยากาศเชิงพาณิชย์ในภาพแฟชั่นลงไป ไม่เหมือนกับภาพแฟชั่นแนวไฮกลอสทั่วไปที่ทำให้แบบดูกลายเป็นโฆษณาไปเสียหมด ภาพถ่ายบุคคลแบบไม่รีทัชของลินด์เบิร์กนั้นทรงอิทธิพลมากเสียจนเขาเป็นช่างภาพคนแรกในประวัติศาสตร์ที่ Pirelli เชิญให้มาถ่ายปฏิทินให้เป็นครั้งที่สาม หลังจากที่เคยถ่ายไปแล้วในปี ค.ศ. 1996 และ ค.ศ. 2002

ปีเตอร์ ลินด์เบิร์ก (หรือปีเตอร์ บร็อดเบ็ค) เกิดที่เมืองเลซโน ประเทศโปแลนด์ เขาสำเร็จการศึกษาจากวิทยาลัยศิลปกรรมเบอร์ลินและทำงานเป็นจิตรกรในยุคทศวรรษที่ 1960 ในภายหลังเขาค้นพบว่าเขาชอบถ่ายภาพหลานชายและหลานสาวแล้วจึงเปิดสตูดิโอของตนเองที่ดุสเซลดอร์ฟเมื่อปี ค.ศ. 1973 นั่นคือจุดเริ่มต้นแห่งการเป็นช่างภาพเซเลบระดับแนวหน้านานสี่ทศวรรษของเขา

งานถ่ายแฟชั่นของลินด์เบิร์กไม่เหมือนของคนส่วนมากในเวลานั้น ในขณะที่คนอื่นมักถ่ายงานในสตูดิโอกัน ลินด์เบิร์กเลือกที่จะออกไปถ่ายตามฉากจริงมากกว่า ไม่ว่าจะเป็นหลังตึก มุมถนนหรือบันไดหนีไฟ เรามักจะเห็นขาตั้งไฟติดอยู่ในภาพแบบตั้งใจด้วย ไม่ได้เอาไปหลบมุมเหมือนคนอื่น ผลงานของเขาปรากฏอยู่ตามพิพิธภัณฑ์ชื่อดังต่างๆ อย่างเช่นพิพิธภัณฑ์วิคตอเรียแอนด์อัลเบิร์ตที่ลอนดอนและซ็องต์ปอมปิดูที่ปารีส

เขาเคยให้สัมภาษณ์ใน Art Forum ฉบับพฤษภาคม ค.ศ. 2016 ว่า “ช่างภาพแฟชั่นควรมีส่วนช่วยให้คำนิยามว่าภาพของหญิงหรือชายร่วมสมัยในช่วงชีวิตเขานั้นมีรูปลักษณ์เป็นอย่างไร เราต้องสะท้อนภาพความเป็นจริงของสังคมหรือผู้คนได้ แต่ทุกวันนี้เรามุ่งตอบโจทย์ในเชิงพาณิชย์มากเกินไปจนรีทัชเอาร่องรอยของชีวิต ประสบการณ์และความจริงออกไปจากใบหน้าจนหมดสิ้นเสียอย่างนั้น”



บทความที่เกี่ยวข้อง: Rolls-Royce Black Badge in Tokyo After Hours


The photographer’s hyper-realistic portrayals of the world’s beauties make them approachable and less commercial.

Words: Jonathan Ho

Peter Lindbergh may have died this week aged 74, but he has left us a legacy of his vision, a world untouched by make up and Photoshop, and a plethora of raw, stark and iconic black and white images which shaped photography culture for at least a decade.

His signature style and aesthetic crossed genres, spanning industries – but most famously, he was herald of the age of the supermodel, catapulting runway stars Naomi Campbell, Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Christy Turlington and Cindy Crawford into global superstardom when he featured them on his January 1990 cover of British Vogue.

Indeed, his hyper-realistic portrayals of the world’s beauties “took the gloss off” as Suzy Menkes would assert, specimens of human perfection, making them appear “as they are”. In essence, diminishing the commercial perception of high gloss fashion photography that turned their subjects into advertisements. Lindbergh’s un-retouched portraitures were so influential that he became the first photographer in the history of the Pirelli Calendar to be invited to shoot for the third time. He had previously shot for Pirelli in 1996 and 2002.

Born Peter Brodbeck in Leszno, Poland, the graduate of Berlin Academy of Fine Arts was originally a painter in 1960s but later he discovered his joy of taking pictures of his nephews and nieces. By 1973, Lindbergh opened his first studio in Düsseldorf and then a four-decade career as the world’s premier celebrity photographer.

Ironically, unlike most fashion shoots of the day which were taking place in studios, Lindbergh would be a pioneer of high-fashion backdrops in the real world in back alleyways, street corners and fire escapes, often with standing lights purposely in shot rather than carefully hidden away. His work has been shown in renown museums such as London’s Victoria & Albert Museum and the Centre Pompidou in Paris.

In the May 2016 issue of Art Forum, he said, “A fashion photographer should contribute to defining the image of the contemporary woman or man in their time, to reflect a certain social or human reality. How surrealistic is today’s commercial agenda to retouch all signs of life and of experience, to retouch the very personal truth of the face itself?”

Peter Lindbergh on set with Charlize Theron for Breitling #SquadsOnAMission

See also: Rolls-Royce Black Badge in Tokyo After Hours

Author profile
Jonathan Ho

Our point man at Luxuo Singapore, Jonathan is responsible for its editorial direction and execution.  The dapper journalist, and a dedicated watch collector, loves trendspotting when he is not busy with his two cats and myriad of other mercurial pursuits.