An Art Exhibition Promises Immersive Experience for All

“จากโมเนต์สู่คันดินสกี” นิทรรศการที่ปลุกกระแสการชมศิลปะของโลกร่วมสมัย
บทความ: นริศรา เพียรวิมังสา ภาพ: River City Bangkok

[ English ]

“ผู้คนมักต้องการให้ศิลปะเป็นสิ่งที่สามารถเข้าใจได้ แต่ไม่เคยยอมปรับความคิดของตนเองให้เข้าใจศิลปะ” คือคำกล่าวสั้นๆ ของคาซีมีร์ มาเลวิช ศิลปินชาวรัสเซีย ผู้บุกเบิกลัทธิอนุตรนิยมหรือศิลปะเชิงแนวคิด อันนำไปสู่ศิลปะนามธรรมในช่วงต้นศตวรรษที่ 20 คำพูดที่ยอกย้อนของเขาถูกฉายลงบนด้านหนึ่งของเสาในห้องนิทรรศการ เป็นจังหวะเดียวกันกับที่ดิฉันเดินผ่านม่านสีดำสองชั้นเพื่อเข้าสู่ห้องแสดงงานพอดี เบื้องหน้าคือจอโปรเจ็กเตอร์สูง 3 เมตรที่ถูกจัดวางในมุมแตกต่างกัน ทว่าทั้งหมดโอบล้อมผู้ชมในแบบ 360 องศา โปรเจ็กเตอร์กำลังฉายภาพผลงานชิ้นต่างๆ ของมาเลวิช ต่อด้วยผลงานของศิลปินชาวยุโรประดับปรมาจารย์ผู้ทรงอิทธิพลต่อศิลปะในยุคศิลปะสมัยใหม่คนอื่นๆ อีก 15 คน ซึ่งล้วนถูกดัดแปลงด้วยเทคนิคอันทันสมัยให้กลายเป็นภาพแอนิเมชั่นที่ตื่นตา ราวกับว่าผู้ชมเข้าไปเป็นส่วนหนึ่งของผลงานนั้นได้

ผลงานกว่า 1,500 ชิ้นได้รับการเรียงร้อยขึ้นใหม่ให้ต่อเนื่องกันอย่างกลมกลืน พร้อมเสียงเพลงบรรเลงที่เปลี่ยนท่วงทำนองไปตามผลงานของศิลปินแต่ละคน โดยไม่ได้เรียงลำดับตามเหตุการณ์ที่เกิดขึ้นจริงในประวัติศาสตร์ หมายความว่าผู้ชมจะเข้าไปชมตอนไหนก็ได้

หลายคนอาจมีโอกาสได้ชมนิทรรศการ From Monet to Kandinsky ณ RCB Galleria ชั้นสองของศูนย์การค้า River City Bangkok กันบ้างแล้วเพราะเปิดให้ชมตั้งแต่ปลายเดือนเมษายนที่ผ่านมา และในฐานะของผู้เสพคนหนึ่ง ยินดีต้อนรับทุกท่านสู่ยุคดิจิทัลที่การแสดงผลงานศิลปะผ่านมัลติมีเดียอันยิ่งใหญ่ตระการตาเช่นนี้กำลังเป็นที่นิยมและถูกจัดแสดงในหลายเมืองสำคัญทั่วโลก ลืมกรอบรูปอันหรูหรา หนาและหนักของภาพเขียนที่มีอายุกว่าร้อยปีบนผนังสีขาวสะอาดสะอ้านไปก่อน เพราะขณะนี้สิ่งที่ว่านั้นได้ถูกแทนที่ด้วยภาพเคลื่อนไหวที่มีทั้งทับซ้อนเลื่อนไหล และพร้อมจะพุ่งทะยานไปได้ทุกทิศทาง ประกอบเสียงเพลงบรรเลงที่ชวนเคลิบเคลิ้มและล่องลอยไปตามจินตนาการตามที่ทีม Artplay Media ผู้จัดทำต้องการให้เราลืมประสบการณ์การเดินชมภาพเขียนจนเมื่อยขาไปก่อน เวลานี้ภาพเขียนต่างหากที่กำลังวิ่งเข้าหาเราอย่างร่าเริง

นิทรรศการในรูปแบบมัลติมีเดียนี้ ไม่ได้มุ่งเน้นที่ประสบการณ์ทางสุนทรียศาสตร์แบบทัศนศิลป์ ซึ่งอาศัยเส้น สี พื้นผิว รูปทรง และพื้นที่ว่าง หรือแม้แต่ประวัติศาสตร์ศิลป์ หากแต่เน้นไปที่ความตื่นตาตื่นใจของภาพที่เคลื่อนไหว เสียงประกอบ และการมีส่วนร่วมของผู้ชม อันเป็นผลจากการเติบโตของ Visual Culture หรือวัฒนธรรมทางสายตา ที่การสื่อสารด้วยภาพเข้ามาแทนที่ตัวหนังสือและมีบทบาทสำคัญมากขึ้นเรื่อยๆ ตามที่จอห์น เบอร์เกอร์ ศิลปิน นักเขียน และนักวิจารณ์ศิลปะได้ตั้งข้อสังเกตไว้เมื่อปี 1972 ในหนังสือและสารคดีทาง BBC ของเขาที่ชื่อ Ways of Seeing ว่า เมื่อกล้องถ่ายรูปถือกำเนิดขึ้น หนทางในการเข้าถึงศิลปะของเราจะเปลี่ยนไปอย่างสิ้นเชิง เพราะกล้องถ่ายรูปจะย้ายผลงานศิลปะออกจากพิพิธภัณฑ์มาสู่ผู้ชม ผ่านภาพถ่าย หน้าจอโทรทัศน์ จนมาถึงหน้าจอโทรศัพท์อย่างทุกวันนี้

From Monet to Kandinsky จึงเป็นส่วนหนึ่งของกระแสการปฏิวัติการชมศิลปะของโลกร่วมสมัย ซึ่งสอดคล้องพอดีกับแนวคิดในการสร้างสรรค์ผลงานของศิลปินที่ได้รับการรวบรวมมาไว้ในนิทรรศการนี้ซึ่งยังจัดแสดงจนถึง 31 กรกฎาคม ดูรายชื่อศิลปินและรายละเอียดเพิ่มเติมของนิทรรศการครั้งนี้ได้ที่ www.rivercitybangkok.com


“From Monet to Kandinsky” offers the contemporary society a new way of appreciating art.

Words: Narissara Pianwimungsa Photo: River City Bangkok

“People always demand that art be comprehensible, but they never demand of themselves that they adapt their mind to comprehension”, said Kazimir Malevich, the Russian artist who invented suprematism – the movement that paved the way to abstract art in the early 20th century. As I walked through black double layer curtains, I saw his contradictory statement projected onto a column in the exhibition hall. Right before my eyes were a number of 3-meter projector screens, installed in different positions to give the audience full 360-degree views. One of Malevich’s masterpieces was projected. Then came more pieces by 15 other highly influential European artists in the history of modernism.

With innovative techniques, these artworks had been transformed into striking animations, immersing the viewers into the show. Over 1,500 art pieces are harmoniously woven together with musical accompaniment that changed for each artist. They are not arranged in chronological order so the viewers could start from anywhere and enjoy it until the sequence was complete.

I believe some of you might have seen this exhibition titled “From Monet to Kandinsky,” which started in late April, at RCB Galleria on the second floor of River City Bangkok. As an art aficionado myself, I would like to welcome you to this digital era where multimedia art exhibitions like this are being held in several major cities around the world.

Forget for a moment the typical scene of century-old paintings in massive and weighty frames on clean white walls. Here, animated projections overlap and overflow each other. They are dynamic and ready to spread out in any direction. At the same time, the background music enchants the viewers, carrying them away with their imaginations. After all, it is the idea of Artplay Media, the creator of this multimedia project, to give us a totally different experience. Instead of visitors touring the gallery halls on their feet, the paintings now come running towards them in a cheerful fashion.

Multimedia exhibitions like this do not focus on aesthetical experience of visual art where lines, colours, textures, shapes and space or even art history are the predominant concerns. Rather, it excites with the stream of animated illustrations, musical support and involvement of the viewers. It corresponds with the gradual growth of the “visual culture” where images replace texts as a mode for communication. In fact, in 1972, artist, wrtier and art critic John Berger mentioned in his book and the “Ways of Seeing” television series on BBC that the invention of cameras changed how we accessed art as cameras made it possible to transport the creations to the audience through photographs, televisions, or, in the case of modern days, mobile phones.

“From Money to Kandinsky” is, therefore, a part of this revolutionary trend of contemporary art appreciation. Catch it before it ends on 31 July. For the list of artists and other details, please visit www.rivercitybangkok.com.

Author profile
Narissara Pianwimungsa

An artist and a writer, Narissara was awarded the 15th Silpa Bhirasri Creativity Grant by Silpakorn University in 2015. Her work is focused on contemporary art and culture, art history and literature. Narissara is spending the second half of 2019 as artist-in-residence in Japan and France.