A Message of Hope and Peace by Yoko Ono

โยโกะ โอโนะกับนาวาแห่งความหวังและพลังเพื่อสันติภาพในผลงานชุด Add Color (Refugee Boat 1960/2019)
บทความ: นริศรา เพียรวิมังสา

[ English ]

วันที่ 19-29 มิถุนายนที่ผ่านมา โยโกะ โอโนะ (เกิดปี ค.ศ. 1933) ศิลปินชาวอเมริกันเชื้อสายญี่ปุ่นได้นำผลงานชุด Add Color (Refugee Boat 1960/2019) มาแสดงที่แมนฮัตตัน นครนิวยอร์ค ที่ซึ่งเธอเรียกว่าเป็นบ้านเกิด การแสดงครั้งนี้เป็นส่วนหนึ่งของงาน River to River Festival จัดโดย LMCC (Lower Manhattan Cultural Council) ความน่าสนใจพิเศษคือตัวผลงานถูกติดตั้งในเขตซีพอร์ต ซึ่งในอดีตเคยเป็นศูนย์กลางทางการค้าและการอพยพมาก่อน นอกจากนั้นงานแสดงยังถูกจัดขึ้นก่อนวันผู้ลี้ภัยโลกเพียงหนึ่งวัน

โอโนะให้สัมภาษณ์ว่าแรงบันดาลใจของเธอมาจากข่าวผู้อพยพเมื่อไม่นานมานี้ เธอสะเทือนใจกับภาพกลุ่มคนจำนวนมากที่อยู่แออัดกันบนเรือลำเล็กๆ กลางทะเล จนอยากถ่ายทอดความรู้สึกนั้นออกมา และเช่นเดียวกับผลงานส่วนใหญ่ เธอเปิดพื้นที่ให้ผู้ชมมีส่วนร่วมด้วยเสมอ

Yoko Ono, Add Color (Refugee Boat)
(Photo: Ian Douglas, courtesy of Lower Manhattan Cultural Council)

วันแรกของการแสดงงานเรือพายสีขาวถูกนำมาวางไว้ในห้องโถงขนาดใหญ่สีขาว มีพู่กันและสีฟ้าใส่กระป๋องรอให้ผู้ชมเข้ามามีส่วนร่วมด้วยการวาดรูปหรือเขียนถ้อยคำที่อยู่ในความคิดคำนึงของพวกเขาลงบนผนัง พื้นห้อง หรือแม้แต่บนตัวเรือเองก็ตาม จากแฮชแท็ก #yokoono ในอินสตาแกรมพบว่าเพียงสองวันเท่านั้นทั้งห้องก็กลายเป็นท้องทะเลแห่งข้อความและรูปวาดสีฟ้าที่มีความหลากหลายทั้งความคิดและภาษา ทั้งหมดเป็นใจความสำคัญในผลงานของโอโนะ เนื่องจากในช่วงหลังนี้ดูเหมือนว่าปรัชญาในการทำงานของเธอคือการแสวงหาจุดสมดุลระหว่างผู้คนแต่ละเชื้อชาติ และระหว่างสงครามกับสันติภาพด้วย

Yoko Ono, Add Color (Refugee Boat)
(Photo: Ian Douglas, courtesy of Lower Manhattan Cultural Council)

งานชุด Add Color Painting มีต้นกำเนิดจากผลงานในปี ค.ศ. 1961 ซึ่งเธอเชื้อเชิญผู้ชมให้ระบายสีและเขียนข้อความลงบนผืนผ้าใบอันว่างเปล่าและลูกโลกสีขาวในแกลเลอรี ด้วยแนวคิดว่าทุกขณะที่เกิดการเปลี่ยนแปลงนั้นงดงามในตัวเอง

หากย้อนไปในช่วงทศวรรษที่ 60 โยโกะ โอโนะคือศิลปินสตรีหัวก้าวหน้าที่มีผลงานโดดเด่นน่าจดจำที่สุดคนหนึ่งในประวัติศาสตร์ศิลปะ กระบวนการสร้างสรรค์ของเธอมีความหลากหลายทั้งเทคนิคและการแสดงออก (Multidisciplinary) ตั้งแต่คอนเซ็ปชวลอาร์ต เพอร์ฟอร์แมนซ์และแฮพเพนนิ่งอาร์ต เธอได้รับการยกย่องให้เป็นหนึ่งในผู้นำการเคลื่อนไหวทางศิลปะของกลุ่มฟลักซุส เช่นเดียวกับศิลปินชาวเยอรมัน โจเซฟ บอยส์ และนักประพันธ์เพลง จอห์น เคจ พวกเขามีแนวคิดที่ท้าทายขนบการสร้างสรรค์แบบเดิมและนำเสนอสิ่งใหม่ โดยลบเลือนเส้นแบ่งระหว่างชีวิตประจำวันกับศิลปะด้วยการใช้วัตถุเหลือใช้ เสียงจากสภาพแวดล้อม ตลอดจนใช้กิจวัตรประจำวันมาสร้างสถานการณ์ต่างๆ เพื่อให้ผู้ชมมีส่วนร่วมในผลงานนั้น

Yoko Ono, Add Color (Refugee Boat)
(Photo: Ian Douglas, courtesy of Lower Manhattan Cultural Council)

ก่อนหน้าแมนฮัตตัน Add Color (Refugee Boat) เคยแสดงมาแล้วในประเทศญี่ปุ่น กรีซ อังกฤษ และเยอรมนี โดยแต่ละครั้งตัวผลงานได้ทำหน้าที่แบ่งปันและย้ำเตือนถึงความทรงจำในอดีต สะท้อนความคิดของผู้ชมที่มาร่วมกันสร้างสรรค์ในเวลาและสถานที่ที่แตกต่างกันไป นอกจากแมนฮัตตันแล้วยังมีเรืออีกลำหนึ่งที่จัดแสดงถึงวันที่ 7 กรกฎาคม ณ พิพิธภัณฑ์ไลป์ซิก ประเทศเยอรมนี ในชื่อนิทรรศการ Peace is Power ซึ่งเป็นการรวบรวมผลงานในห้าทศวรรษของโอโนะจำนวน 60 ชิ้น บนพื้นที่กว่า 2,000 ตารางเมตร

Add Color (Refugee Boat) ก็จะกลับมายังนครนิวยอร์คอีกครั้งในนิทรรศการ Yoko Ono: Remembering The Future ซึ่งจะเปิดแสดงที่ Everson Museum of Art ในวันที่ 31 สิงหาคมจนถึง 27 ตุลาคมปีนี้

Yoko Ono, Add Color (Refugee Boat)
(Photo: Ian Douglas, courtesy of Lower Manhattan Cultural Council)

Yoko Ono’s Add Color (Refugee Boat 1960/2019) invites the audience to partake in the peace process.

Words: Narissara Pianwimungsa

Japanese-born American artist Yoko Ono (born 1933) had an exhibition of her work titled Add Color (Refugee Boat 1960/2019) from 19 to 29 June. It was a part of the River to River Festival by LMCC (Lower Manhattan Cultural Council) in Manhattan, New York – a place she calls home. One interesting detail is the installation site in the Seaport District which was once a centre for trade and immigration. Additionally, the exhibition commenced one day before the World Refugee Day.

Ono shared in an interview that she was inspired by a recent news piece on immigrants. She was so shaken by the image of many immigrants piling on a small boat in the middle of the sea that she wanted to express it. And, like the majority of her works, she made it possible for the audience to participate.

On the first day of the exhibition, a white row boat is placed in a large white hall. Brushes and cans of blue paint were provided for the audience to draw or write what they had in mind on the walls, the floor and even on the boat itself. Following the #yokoono hashtag on Instagram, it was clear that the room was flooded with messages and drawings in just two days. One would note also that contributions were diverse in terms of ideas and languages – that is the heart of Ono’s work. Her professional philosophy of late seems to be about finding the balance between people of different ethnicities, and one between war and peace.

Add Color is rooted in a 1961 work of Ono where she invited the audience to paint and write on empty canvases and a white globe at a gallery. The concept at the time was that each change executed was beauty by itself. Back in the 1960s, Yoko Ono was a progressive female artist with the most notable works in the history of arts. Her creative process was multidisciplinary, encompassing conceptual art, performance art and happenings art.

Ono was regarded as a leader of the Fluxus art movement whose other prominent members included German artist Joseph Beuys and composer John Cage. Fluxus challenged traditional creative processes and presented something new. The movement tried to blur the line between daily life and art through the use of discarded materials, environmental noises and daily routines to create situations involving the audience in a particular piece of work.

Prior to the Manhattan exhibition, Add Color (Refugee Boat) has been to Japan, Greece, England and Germany. Each time, the work served to bring back memories, reflecting the collective thoughts of different audience at a different time and a different place. Another boat was on display until 7 July at Leipzig Museum in Germany where the Peace if Power exhibition showcased 60 pieces of work by Ono over five decades in a space measuring over 2,000 square metres.

Add Color (Refugee Boat) will return to New York once again for the “Yoko Ono: Remembering The Future” exhibition at Everson Museum of Art from 31 August to 27 October.

(Photo: Greg Kadel)
Author profile
Narissara Pianwimungsa

An artist and a writer, Narissara was awarded the 15th Silpa Bhirasri Creativity Grant by Silpakorn University in 2015. Her work is focused on contemporary art and culture, art history and literature. Narissara is spending the second half of 2019 as artist-in-residence in Japan and France.